bett

Elin om "ryggproblem" - Han som vetrinär besikta martini sa att han var mycket finare musklad nu än när han kom till oss så jag vet att det inte är något fel på hans muskler i ryggen eller någon annan stans :)

Och det är (inget) fel på fannys ridning med pehlam! :D

Det är bättre att rida honom på pehlam så slipper man sitta och dra han i käften.
Om man inte rider honom i dressyr bara, för då går han ju bra på vanligt.:)

Sv : Jo alltså han är ju musklad men kunde vara mera, sen vet jag inte hur han såg
ut när han kom till dig Elin men han kanske var sämre musklad då :)

nej han är riden på pelham i 3 år nu och före det vanligt  men då fick han springa som han ville oxå .
och vi har jobbat bort det , VERKLIGEN! och nu är han 1000 gånger bättre än när han kom till oss för snart 3 år sen ..

så jag fortsätter rida honom på pelham framåt i tiden oxå för att slippa förstöra hans mun i hoppningen som man skulle med ett vanligt bett, för nu när jag rider så behöver jag knappt ta i tyglarna så går han hur fint som helst och lyssnar ! och det är ett stort + (:

Ja , i dressyren går han ju med vanligt men det tar lång tid att få han avslappnad och att han jobbar riktigt bra under sig, men där är det ju mindre risk att man drar han i munnen oxå än i hoppningen & uteritter . rider aldrig vanligt bett i H & Ut. för att om man rider ut och vi säger galopperar så vill man ju få stopp på honom oxå
utan att dra för mycket :)

Det var det :) !

puss F



Kommentarer
Postat av: Anonym

d kanske tar lång tid att få honom att jobba med vanligt bett men då jobbar han åtminstone än när han bara kröker på nacken av pelhamet :p

Man ser ju på bilder att det inte är en riktig form han går i .. så låt dig inte bli lurad!

2011-01-23 @ 23:53:42
Postat av: Fanny

Nej det vet jag, han går ju inte i någon form i traven elr galoppen.... Men han är en hopphäst och ingen dressyr häst och när vi hoppar så är det mindre viktigt att han går som en dressyr häst också!

2011-01-24 @ 06:22:47
Postat av: Anonym

Men hallå!

Bara för att det är en hopphäst så måst han ju kunna ridas ordentligt i form!

2011-01-24 @ 06:46:28
Postat av: fanny

jo men han har ju blivit mycket mycket bättre än förut ! , då sprang han bara med huvudet i luften fast hangick på pelham och inte lyssnade ett piss , så tycker han iallafall han bättrat sig nu !

2011-01-24 @ 08:58:55
Postat av: fanny

sen är han verkligen inte världens lättaste häst !

om man ska ha han och gå perfekt så får man sitta och slita arslet av sig i 2 timmar bara genom att få han ordentligt avslappnad ..... han är så jävla spänd och vill ingenting alls , fråga hans förra ägare och fodervärd bara... :)

2011-01-24 @ 09:05:08
Postat av: mia

vaddå spänd och vill ingenting alls?

och vilket tjaffs det har blivit här. alltså jag sa bara vad jag tyckte och nu typ gaddar ni ihop er..? alltså farlig ..va? jag hoppar honom typ en gång i månaden och DU VET att jag inte hoppar någge större grejer eller värre banor....

I dressyr går han bra med tredelat och du ha provat rida ut på honom med vanligt så borde du veta att där går det också skitbra!

Jag är fruktansvärt trött på att få en jävla massa skit för allt jag gör med den hästen! Anna-Maria/din mamma har ju ringt för ingenting??

Jag börjar faktiskt bli trött på allt detta nu och jag skaffade VERKLIGEN INTE denna blogg för att få ännu mera skit när jag försöker få DIN häst att må bättre.

Snart får du både bloggen och hästen helt för dig själv , eller så får du väl hitta någon annan som vill rida din "farliga" häst och betala ganska så mycket pengar för det varje månad.



Jag orkar iallafall inte med mycket mera och NI får mer än gärna komma och titta på hur han går och hur mycket jag behöver "slita" för att han ska gå bra.

2011-01-24 @ 22:11:27
Postat av: fanny

ser det ut som det där inlägget var riktakt mot dej ? eller är det du som kommenterar anonymt :b ?

haha min mamma ringde för att anna-maria sa åt henne att göra det ? har redan sett dej rida :)

2011-01-24 @ 22:19:15
URL: http://funyluuny.blogg.se/
Postat av: mia

kommenterar knappast anonymt nej. bättre saker har jag för mig..

du har sett mig rida honom 2-3 gånger i början...

för 3 månader sedan..vi har nog utvecklats sen dess...

2011-01-24 @ 22:28:35
Postat av: Carla

Jag tycker INTE folk ska tycka så mycket....tror inte nån av alla tyckare skulle kunna rida Martini ens med pelham....t o m hon som tävlat honom med placeringar i msv B sa att han blivit sjukt stark! Och det går visst att rida en häst rätt på pelham,om ryttaren är tillräckligt duktig!



Martini har tränat för Lotta Schultz och hon ansåg att han var mkt fin på slutet(,reds på pelham)...men vad vet hon??? Har ju bara ridit i landslaget ;)



Fortsätt som du gör Fanny,för det syns att Martini mår bra nu :)! Och det är det som är viktigt!



Kram Carla

2011-01-25 @ 10:29:46
Postat av: Carla

Jag tror iNTE nån av alla dessa tyckare ens skulle klara av att rida Martini ens på ett pelham....t o m Helena som tävlat honom upp till msv B med placering,anser att han är sjukt stark.



Martini har tränat för Lotta Schultz

hon sa att han blivit mkt fin och lugnare,men ansåg dock att han skulle ridas på pelham. Men vad vet hon???? Hon har ju bara ridit med landslaget och startat OS.



Man kan iaf rida en häst rätt på pelham om ryttaren är tillräckligt duktig! Vilken Fanny är:)



Fortsätt som du gör,det syns att Martini mår bra nu och det är det som är viktigt!!



Är ju inte heller troligt att han skulle ha så många vinster o placeringar om han inte kan jobba med bakbenen;)!



Ha det gott!



Kram Carla



2011-01-25 @ 11:03:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0